12. jan. 2011

Trening og lasagne







Da var jeg kommet hjem etter trening med Emilie og Ingrid. Det var en annen veldig god venninne av meg som var instruktør (Charlotte S), noe som var helt topp. Tror aldri tre kvarter har godt så fort. Treningen var så hard og bra at man glemte å tenkte på tiden som fløy avgårde. Gruer meg nå litt til i morgen og hvordan kroppen da kommer til å reagere på en "liten" treningsøkt som denne. 

Tidligere i dag lagde jeg min egen lasagne til middag. Har ingenting i mot å lage mat selv, så lenge det passer planene mine og at jeg liker det jeg skal lage. Denne lasagnen tar utgangspunkt i en klassisk oppskrift med cottage cheese, men har en Alida`vri. Jeg bruker ikke gulost, men mozarella og parmesan. I stedet for bare pastaplater har jeg squash, noe som er veldig godt ;)



Oppskriften

  • 2 bokser cottage cheese 
  • 2 bokser tomatpuré (jeg bruker bare litt tomatpurè, men lager min egen purè av andre grønnsaker som blomkål, brokkoli, asparges, cherrytomater og rødløk).
  • 2 pakker kjøttdeig (kylling er også meget godt egnet)
  • 4 hvitløksfedd (eller hvitløkspulver)
  • 1 rødløk
  • 1-2 squash
  • revet ost (Parmasan og mozarella)
  • romano-salat med grove krutonger (tilbehør)
  • hjemmelaget hvitløksbrød (tilbehør)


Slik går du fram


  • Skjær opp squashen med en ostehøvel. For å unngå for mye vann i den ferdige lasagnen, er det en fordel å enten steke squashen først, eller salt den og la den ligge i 15 minutter. Deretter tørker du av vannet som legger seg på overflaten.


  • Stek kjøttdeigen og tilsett tomatpuréen. Hakk opp løk og hvitløk for å oppnå bedre smak, og tilsett dette.


  • Det er en fordel å bruke en hvitløkspresse.


  • Bruk en ildfast form, og legg litt kjøttdeigen i bunnen, bruk squashen som pastaplater og legg disse over.


  • Legg et lag med cottage cheese over squashen. .


  • . . og fortsett slik til du har fyllt opp den ildfaste formen. Topp det hele med masse revet ost.


  • Stekes i forvarmet ovn, 200 grader i ca. 30 – 40 minutter. Husk tilbehør ♥

Ps: oppskriften er fra Caroline (www.fotballfrue.no)


Håper det smaker!
- Alida

3 kommentarer:

  1. Namnam. Jeg har blitt helt fortapt i squash for tiden. Det er utrolig godt!

    <3

    -Emilie

    SvarSlett
  2. Mmm, ser utrolig godt ut! Det må jeg prøve ut! Men serr 2 BOKSER cottage cheese!! og 2 PAKKER kjøttdeig!! visste ikke at det var såå mye greier i lasange, haha:L
    Treningen var kjempe bra! Syntes vi var flinke <3

    SvarSlett
  3. Ja, vi var veldig veldig flinke! Hehe, oppskriften er slik at man kan ha det flere ganger. Jeg pleier å fryse ned minst halve ;) <3

    SvarSlett